Kruzensztern


Idź do treści

Historia

Do 1939 roku F. Laeisz pozostaje jednym z najlepszych armatorów marynarki handlowej na świecie. Jego flotę przezwano "Flying P. Line", gdyż do tradycji weszło nadawanie wszystkim jego jednostkom nazw zaczynających się na P. Jedynie Henriette Vehn wyłamuję się z tego zwyczaju. Chociaż rozmaite konfiskaty już po I wojnie światowej pozbawiają Laeisza całej floty, on nie rezygnuje. Przed przystąpieniem do budowy nowych statków, odkupuje kilka swoich utraconych jednostek. 24 czerwca 1926 roku służbę rozpoczyna czteromasztowiec Padua, dzisiaj Kruzenstern Od początku przystosowany jest do przyjmowania kadetów. Pierwsze podróże wiodą go wokół przylądka Horn do Talcahuano w Chile, skąd przywozi saletrę. W 1930 roku, w powrotnej drodze do Europy podczas przechodzenia przylądka Horn, przy bardzo silnym wietrze giną 4 osoby. W 1933 roku żaglowiec rozpoczyna transport zboża, kursując między Europą a Australią - bierze także udział w sławnych wyścigach po zboże.

Sześć lat później, w 1939 roku, okrąża ziemię. Jest również jedną z trzynastu jednostek, które uczestniczą w ostatnich regatach tamtego roku. Zarekwirowany w czasie wojny przez marynarkę niemiecką, służy jej armii. Dopiero w 1946 roku w Swinoujściu zostaje przechwycony przez Rosjan, którzy nadają mu imię swego odkrywcy z XIX wieku - Kruzenstern. Jednakże do właściwego stanu doprowadzony zostaje dopiero w 1959 roku. Od 1961 wraz z Siedowem przeprowadza badania hydrograficzne i oceaniczne na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. W 1965 roku rząd przydziela statek ministerstwu rybołówstwa. Od tej pory jeden z największych żaglowców szkoli kadetów szkoły rybołówstwa, którzy mają okazję doskonalić manewry na potężnie ożaglowanym czteromasztowcu. W 1990 roku Rosjanie zaczynają przyjmować kursantów z Zachodu. Następnie statek zostaje rozbrojony i służy za schronisko dla młodzieży w Niemczech. Dzięki wsparciu finansowemu w 1994 roku zostaje odnowiony i powraca do żeglugi. Od swego pierwszego startu w regatach wielkich żaglowców w 1974 roku bierze udział we wszystkich zlotach.


Powrót do treści | Wróć do menu głównego